Najbardziej pracowity naród świata

bielizna

Chińczycy są niezwykle przedsiębiorczym narodem. Ich osiągnięcia w biznesie sięgają co najmniej 8 tysięcy lat, stawiając ich jako najstarszą cywilizację na świecie i jednocześnie niezwykle rozwiniętą ekonomicznie. Ten niezwykle przedsiębiorczy i pracowity naród wypracował sobie swoją pozycję dzięki konsekwentnemu stosowaniu konfucjańskich cnót, stawiających jako najważniejsze uczciwość, pracę i osobiste osiągnięcia. Omówmy je tutaj teraz, bo sami możemy się dużo od Chińczyków nauczyć:

Pracowitość: Cechuje właściwie wszystkie narody wschodniej Azji. To źródło sukcesów Koreańczyków (przynajmniej z południa), Japończyków i Chińczyków nakazuje im cierpliwie i w spokoju wykonywać swoją pracę i często niestety też przepracowywać się na śmierć, na co nawet istnieje specjalny termin w języku japońskim: karoshi. To jednak praca rąk i umysłów jest przyczyną niezwykłego rozwoju gospodarczego, ale także naukowego i kulturalnego tych bardzo starych cywilizacji. Podczas gdy w Europie pracuje się po 5-6 godzin dziennie, tak jak we Francji, Szwecji, czy w Niemczech, mrowie chińskich pracowników przygotowuje przesyłki do wysłania z bielizną Aliexpress, albo montuje nowe modele telefonów komórkowych w fabrykach. Niemal każda duża marka elektroniki składa i produkuje swoje produkty w Chinach – a to właśnie dlatego, że jest tam najwięcej pracowitych i wykwalifikowanych pracowników, którzy są gotowi podołać każdemu zadaniu.

Uczciwość: Ludzie w Azji są bardzo uczciwi i trzymają się danego słowa. Jest tak, ponieważ nie chcą stracić twarzy, czyli szacunku wśród innych. Są dużo uczciwsi niż przedstawiciele innych krajów. Z drugiej strony, w Chinach istnieje pewien problem korupcji, o którym oficjalnie przyznają władze, ale wynika on z przeświadczenia, które częściowo również wytworzył konfucjanizm, że urzędnik państwowy jest panem. Do tego dochodzi rodzinny nepotyzm bielizny, który w dużych rodach jest bardzo znaczącym się elementem zdobywania pracy albo umów. Są to oczywiście negatywne cechy chińskiej kultury handlowej.

Umiejętności handlowe: Moim zdaniem Chinom pomaga to, że są niezwykle zróżnicowanym i olbrzymim krajem, w którym produkuje się wiele rzeczy i różne grupy etniczne były zmuszone ze sobą handlować, aby zapewnić sobie dobrobyt. Nie zawsze się o tym pamięta, ale nie ma jednego języka chińskiego, tylko są dosłownie setki różnych dialektów i chińczyk z Tybetu nie dogada się z tym z Kantonu. Różnorodność pozwoliła jednak osiągnąć i szkolić umiejętności handlu i obracania się w środowisku wielu towarów, oraz wyszukiwania różnych okazji. To z kolei jest bardzo ważną cechą, pozwalającą przyciągać inwestorów – w Chinach każdy może zrobić interes, targując się, szukając ciekawych okazji i zarabiając, bo mieszkańcy Kraju Środka są bardzo skłonni do takiej współpracy i chętnie pomagają w wyszukiwaniu okazji – oczywiście sami także na tym zyskując.

Skromność: Wystarczy poobserwować ludzi ze wschodniej Azji, aby od razu to zrozumieć. Grzeczne ukłony, gorset Aliexpress, uniżony ton głosu, umiarkowane zachowanie, bez krzyków i gestykulowania, jak na przykład we włoskiej kulturze. To pomaga w konstruktywnych negocjacjach i sprawia, że przebiegają one w sposób merytoryczny i zorganizowany.